menu
keyboard_backspace اختر الدولة

موضوع عن كيف أشتري سيارة مستعملة ؟

2013-04-29    10:15 AM
حسين عبد الفتاح
[color=#333399][b]عندما تفكر فى شراء سيارة مستعملة لابد ان تكون هناك خطوات هامة عليك ان تراعيها سنحاول تسليط الاضواء على معظمها :[/b][/color]

فى البداية لابد من مراعاة اختلاف طرق الشراء سواء من سوق "كالعاشر مثلا" او سوق "البساتين" او الشراء عن طريق سمسار او الشراء من احد الاصدقاء والجيران او من خلال [url href=/ar/sell-your-car]الاعلان الالكترونى[/url] كما الحال مع الخدمات التى تقدمها بعض المواقع مثل [url href=/]هتلاقى[/url].

[color=#333399][b]فى حالة شراء سيارة من احد الاصدقاء ربما يكون الامر اسهل لاسيما وان السيارة من المفترض انها كانت تحت بصرك وتعرف جيدا ابرز مميزاتها وعيوبها.[/b][/color]

[color=#333399][b]اما اذا كنت تشترى من سمسار او من سوق او عن طريق الاعلان الالكترونى هنا لابد ان تكون درجة الحذر اكبر نوعا ما ، وكقاعدة عامة يتبعها العديد من الراغبين فى شراء السيارات المستعملة خصوصا اصحاب الخبرات القليلة فانهم يلجأون الى شخص عادة يكون ميكانيكى وربما يكون احد الاصدقاء من ذوى الخبرة الكبيرة لفحص السيارة..[/b][/color]

[color=#333399][b]ونادرا ما يذهب شخص لشراء سيارة بدون العين الخبيرة التى من المفترض ان تكون معه. وحتى فى وجود الشخص الخبير بجوارك لابد ان تكون انت على علم بما يدور وهو ما سنحاول شرحه فى السطور القادمة، فى حالة شراء سيارة احد الاصدقاء فان هذا ربما يوفر عليك مصاريف السمسار لكن لابد من عرض السيارة على ميكانيكى لمعرفة حالتها بدقة . وسنبدأ الان فى الحديث عن الخطوات التى لابد اتباعها قبل اتمام عملية الشراء وستكون كما يلى : 1[/b][/color]

[color=#333399][b]- فحص حالة السيارة الخارجية وهو العملية الاسهل ومعرفة ما اذا تم رش السيارة قبل ذلك لان هذا العامل قد يؤثر فى السعر.[/b][/color]

[color=#333399][b]2- فحص هيكل السيارة او كما يسميه الخبراء "عظم السيارة" والقوائم والشنطة.[/b][/color]

[color=#333399][b]3- فحص المحرك وهى من اهم النقاط نظرا لصعوبتها واحتياجها لمتخصص فى ذلك وهنا ينصح بضرورة ان يكون فاحص المحرك من المحترفين ولابد من معرفة العمر الافتراضى للمحرك . ولابد ايضا من معرفة الموعد الدورى لصيانة المحرك خاصة وان السيارات المستعملة يكون لها مواعيد دورية للصيانة وفى حالة ما اذا كان البائع يحاول المراوغة او انك تشك فى قيامه بعمل صيانة دورية هنا عليك عمل شيئين : الاول يكون بالنظر للمحرك بعناية من اعلى واسفل وفى حالة ملاحظة الزيوت المحترقة عليه من الخارج والشحوم المتراكمة تعرف ان صيانته لم تكن على المستوى المطلوب ..والامر الثانى : هو فحص الزيت واذا كان لونه اسود قاتم تعرف ان البائع لا يقوم بتغيير الزيت بشكل دورى منتظم مما ينعكس بالسلب على المحرك.[/b][/color]

[color=#333399][b]4- لابد ان تقوم بتجربة السيارة بنفسك وتسير بها على سرعات مختلفة وتضغط فجأة على الفرامل وبقوة وتحاول ان تكون فى غاية التركيز لان سماع اصوات غريبة او مزعجة من المحرك يعنى ان هناك مشاكل وربما تكون السيارة فى حاجة الى عمل "عمرة" وهنا اما ان تتركها ولا تتم عملية الشراء او ان تحاول خفض ثمن هذه العمرة من السعر الاجمالى.[/b][/color]

[color=#333399][b]5 – لابد فى النهاية وقبل اتمام الشراء ان تحصل على موافقة قاطعة من الميكانيكى الخاص بك والذى قام بفحص السيارة معك .[/b][/color]

[color=#333399][b]6- بعد عملية الشراء للسيارات المستعملة والتى تكون عادة من موديلات السبعينات والثمانينات يتم عمل ما يسمى "نصف عمره" وهى عبارة عن تغيير "الشنبر والبوجيهات والسيور" .[/b][/color]

[color=#333399][b]7- لاتنس الصيانة الدورية لسيارتك التى اشتريتها حتى تحافظ عليها.[/b][/color]
abdelrahman
2013-04-29
10:51 AM
نصائح مفيدة جداا ويجب اتباعها عند شراء سيارة مستعملة مشكور
mazika
2013-04-29
11:14 AM
فعلا والله تسلم ايدك موضوع رائع جدااا

ولازم ناخد بالنا من الكلام ده كويس جدا
moooka el BOB
2013-04-29
02:52 PM
nice word
احمدالمشد
2013-05-02
04:47 AM
[b][color=#0000ff]هو دا الكلام المظبوط [/color][/b]

[b][color=#0000ff]جزاك الله خيرا أخي الكريم [/color][/b]

[b][color=#0000ff]الأستاذ/حسن الجميل[/color][/b]

[b][color=#0000ff]ويا جماعة الخير اللي عنده معلومه كويسه يدلي بها للأستفاده من أجل أن يتعلم الجميع [/color][/b]

[b][color=#0000ff]بارك الله فيكم جميعا[/color][/b]
kholyo
2013-05-02
04:11 PM
4- لابد ان تقوم بتجربة السيارة بنفسك وتسير بها على سرعات مختلفة وتضغط فجأة على الفرامل وبقوة وتحاول ان تكون فى غاية التركيز لان سماع اصوات غريبة او مزعجة من المحرك يعنى ان هناك مشاكل وربما تكون السيارة فى حاجة الى عمل "عمرة" وهنا اما ان تتركها ولا تتم عملية الشراء او ان تحاول خفض ثمن هذه العمرة من السعر الاجمالى.[/b]

الاخوة الافاضل انا نعاكم فى كل الذى ذكر / بس حد يسوق عربيتى بنفسه لا والف لا

[color=#ff0000]الاختلاف / انا متفق معكم لكن فى هذه النقطة انا مختلف [/color]

[color=#ff0000]

[/color]
mohamed0100
2013-05-03
04:40 AM
يا باشا

هو بردو عايز يجربها قبل ما يشتريها

ايه المشكلة ف كدة

خاصة انك هتركب معاه
kholyo
2013-05-03
03:39 PM
محمد بيه / قبل اى شىء ده قرار بين البائع والمشترى هما احرار

فى رمضان الماضى فى منتصفه بالتحديد جائنى احد الرجال الافاضل ليشترى كيا سيراتو / وبالفعل كان عندى عميل عارضها عندى / المهم اتفقنا على كل حاجة والراجل المشترى طلب يرفع السيارة فى محطة البنزين حقه اوكى / فطلب ان يجرب العربية ويروح بيها المحطة اللى فى نفس المنطقة عندنا بعد ماتأكد بنفسه انها بها كمبيوتر وخلافه / صاحب العربية اعطاه المفتاح وركب السيارة وركبت بالكرسى بجواره ابتدا الرجل بالسواقة العشوائية ماهو بيجربها اوكى واحنا فى مشوارنا للمحطة بيعمل دوران للطريق الاخر على شماله فركب بالسييارة على الرصيف وخرب عتب السيارة من اولها لاخرها والعربية اتعلقت فوق مش عايز اقولك انا جراللى ايه / الراجل بكل هدوء قاال ايه اللى حصل هاخدها لو بمليون جنيه روحنا المحطة وكشفو عليها وانتهينا من الكشف وقال بكره ان شاء الله هاجى واخلص على طول / طلبت منه يجى معايا لصاحب السيارة ويقوله رفض بشدة وقال بالحرف الواحد ايه فى ايه بنبرة حادة انا راجل مهندس برتبة وكيل وزارة انت ايه اللى مزعلك شدينا مع بعض لحد مالناس اتلمت وبالفعل اصريت اخده معايا وكان معاه ابنه / ابنه مهندس وراجل عاقل وهادى جدا وقال له يابابا لازم نروح لصاحبها الراجل مش ذنبه حاجه وبالفعل روحنا لصاحبها وحكينا الموضوع صاحب العربية نظر الى والى الرجل وقال يانهار اسود ايه اللى عملته ده بالسياره الكلام ده موجه ليا طلبت من الراجل يدفع عربون ونكتب عقد / بالفعل دفع عربون الف جنيه وكتبنا عقد بكل البيانات ووضعت بالعقد ان السيارة حصل فيها كذا كذا وان المشترى هو اللى مسئول عن ذلك / وانتظرنا طويلا الى ان انتهى رمضان والعيد وكلمت الراجل اكثر من مرة ولم يجب وابنه يقوللى بكره الا ان وصل الامر لقسم الشرطة وبلغت انا وصاحبها وكان معانا احد المحامين المحترميين وبعد اسبوعين تقريبا الراجل جه لحد عندنا بعد ماتشد شدة ممتازة هو وابنه وذهبنا للشهر العقارى وخلصنا كل حاجة عن طريق النيابة لان علشان نخلص هدفعه ثمن الاصلاحات فى التوكيل وهيدفع شرط جزائى لعدم اتمام الشراء

وفى حاجات ثانية كثير كثير

اسف على الاطالة وجرب انت كده وهتشوف اللى جى يتعلم السواقه فى عربيتك واللى نفسه يركب عربية ويورى عياله واصحابه ان بيعرف يسوق وافلام كثير اوى

واللى يخش فى بلاعة واللى يدوس فرامل بشدة يقلب العربية او يخبطها ويقولك معلش ماخديت بالى ده قضاء وقدر / جرب ومش هتندم / احنا كل يوم بنشوف حاجات كثير كثير قوى / صدقنى فكر كويس قبل ماتدى حد عربيتك يجربها
اوباما
2013-05-03
05:52 PM
هو ليه مفيش أماكن محترمه مضمونه وعندها ضمير فى مصر تكشف عالسياره المستعمله بأمانه وتعطى للمشترى تقرير مفصل عنها بمقابل مالى معقول بدلا من كل الهيصه دى والشكوك والخيانه والقلق
kholyo
2013-05-03
08:45 PM
يأخ اوباما / فى ناس محترمة ومضمونة كثير اوى وتديك تقرير مفصل

انا كنت مختلف مع الاخوة الافاضل / فى ان حد يجرب العربية اثناء الشراء بالطريقة المذكورة دى او بطريقة اخرى

انا عن نفسى اللى عايز يجرب عربية اسوق انا وهو راكب جنبى وبعد مايشترى ويستلم هو حر / اوعى حد يقول لازم المشترى يسوق ويجرب / انت حضرتك لو قعدت جنب صاحب العربية هتحس بكل حاجة فى مشى العربية
mohamed0100
2013-05-04
04:46 AM
انت نجم يا استاذ خالد

بس انا كان معايا عربية و بعتها و الراجل جربها بصراحة و فعلا كان بيغشم ف السواقة

وانا بردو جربت عربيتى الحالية قبل ما اشتريها والحمد لله ز ربنا ستر

بس حضرتك عندك حق

واوعى تسيب المنتدى [img]/images/emotions/smiley-laughing.gif[/img][img]/images/emotions/smiley-laughing.gif[/img]
kholyo
2013-05-04
12:55 PM
ربنا يخليك يأستاذ محمد / وعلى فكرة اللى حصل معايا اكيد حصل مع حد ثانى ده انا متأكد من كده [color=#ff0000]لانى انا مش حالة غريبة ولا شاذة [/color]

اقسم بالله العظيم الموضوع ده لحد النهارده لما اجى اشترى سيارة من احد وعايز اجربها بقول لصاحبها اتفضل سوق وانا راكب جنبه لكن هو لو اصر اصرار بالحاح بسوق انا العربية غير كده مابعملش

اللى عايز اقوله انا بأثق فى نفسى تماما ( والله المستعان )

خالد السعودى معرض المدينة / 6 اكتوبر

01222886657

01111821717
gimmet
2013-05-06
12:41 PM
اريد عربية فى حدود 45 : 48 موديل من 2006 : 2009 حالة جيدة لا رشه بره ولاجوه الماكينة جيدة تكون قطع غيرها متوفرة ورخيصة
kholyo
2013-05-06
02:46 PM
هيوانداى فيرنا مو 2008 / 1600 جميع الكماليات مانوال فابريكة بالكامل بره وجوه اللون كحلى مرور 6 اكتوبر رخصة سارية 8 شهور نهائى 50 الف جنيه

خالد السعودى معرض المدينة / 6 اكتوبر

01222886657

01111821717

سيارات في المقارنة
keyboard_arrow_left
أضف سيارة أخري
keyboard_arrow_right
هتلاقي أسرع على تطبيق الهاتف
search
شراء
add_circle_outline
بيع